Drodzy rodzice pracując z dziećmi oraz sama będąc mamą dwójki dzieci bardzo często spotykam się z zagadnieniami w temacie ich prawidłowego rozwoju. Towarzyszące rodzicom obawy i wątpliwości o to czy ich maluszek rozwija się w sposób prawidłowy, czy też nie spędza niejednemu z nas sen z powiek. Aby wyjść naprzeciw licznym zapytaniom o właściwą interpretację czy prawidłowości, postanowiłam pochylić się nad zagadnieniem. Zapraszam wszystkich zainteresowanych rodziców do wspólnego pogłębienia tematu. W tym celu zaprosiłam do rozmowy Logopedę Pedagoga i Terapeutę Integracji Sensorycznej oraz Metody Krakowskiej Panią Izabelę Spychał, która przesyła nam kilka podstawowych zagadnień. Jeśli będziecie Państwo zainteresowani otrzymaniem indywidualnej listy umiejętności na dany wiek, czyli co dziecko umieć powinno we wszystkich obszarach rozwoju (motoryka, percepcja wzrokowa, słuchowa, mowa, poziom zabawy i rozwój emocjonalny) napiszcie do mnie dokładny wiek waszych dzieci w miesiącach a Pani Izabela przygotuje ją dla Was.
Jak samodzielnie MONITOROWAĆ ROZWÓJ dziecka w pierwszych latach życia?
Rozwój dziecka, obok jego zdrowia, jest jednym z najistotniejszych obszarów rodzicielskiej troski. Monitorowanie tego procesu, aktywne dbanie o niego, wcale nie jest takie proste i oczywiste. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że człowiek/dziecko jest swoistą indywidualnością, a nie - powtarzalnym schematem. Nie da się go włożyć w żadne ramy. Każdy rodzic to wie. Po drugie dlatego, że źródła wiedzy na temat rozwoju dziecka nie zawsze w spójny sposób odpowiadają na pytanie, co z tymi swoistymi „nierównościami” zrobić, jak je potraktować.
Jako specjalistka w dziedzinie rozwoju dziecka, z ponad 20- letnim doświadczeniem, zdążyłam dokładnie poznać i zbadać co najmniej kilka dylematów rodziców, które utrudniają im swobodne poruszanie się w tym obszarze i odbierają przyjemną pewność siebie.
Zanim wskażę zasady, którymi warto się kierować w dbaniu o rozwój dziecka, uznałam za potrzebne podzielenie się fragmentem wiedzy o tym procesie.
Zanim wskażę zasady, którymi warto się kierować w dbaniu o rozwój dziecka, uznałam za potrzebne podzielenie się fragmentem wiedzy o tym procesie.
Norma rozwojowa to statystyka. Mówi tyle, że dana umiejętność, na przykład samodzielne chodzenie czy pierwsze słowa, pojawiają się najczęściej w rozwoju zdrowych dzieci w 12.-13. miesiącu życia. Słowo „najczęściej” jest tutaj kluczowe. Inaczej mówiąc: większość dzieci w tym wieku zaczyna samodzielnie chodzić czy wypowiadać pierwsze słowa. Sama definicja zakłada, że część maluchów znajdzie się poza tą ramą i nie będzie w statystycznej większości. Niektóre dzieci zdobędą umiejętności szybciej, inne później, bowiem właśnie indywidualne (charakterystyczne dla jednego dziecka) tempo rozwoju zakłada osobniczy wzór, który wyznacza dynamikę, tempo osiągania kolejnych etapów.
Wyraźnie widać, że oba pojęcia nie stoją do siebie w opozycji, ale uzupełniają się. Istnienie obu ma swoje uzasadnienie i , co ważniejsze, swoje granice. Uważam, że termin mówiący o indywidualnym tempie rozwoju jest dziś przez wielu nadużywany lub stosowany w sposób nieodpowiedni i nieuprawniony. O tym więcej za chwilę.
Tymczasem innym fragmentem wiedzy, który według moich obserwacji wzmacnia poczucie kompetencji rodzicielskiej, jest świadomość, że rozwój nie jest procesem chaotycznym, działaniem ślepego losu czy zbiorem przypadków.
Rządzi nim kilka reguł, a wiedza o nich w jasny sposób odpowiada na jedno z kluczowych pytań: PO CO właściwie jest potrzebne monitorowanie rozwoju malucha i kto ma to robić?
Pierwsza reguła mówi o tym, że każda kolejna umiejętność dziecka powstaje czy buduje się na bazie poprzedniej. To tak, jak w budowie domu: każda kolejna cegła jest niezmiernie istotna w powstawaniu całości. Bez jednej lub kilku cegieł mur co prawda dalej stoi, ale nie jest już kompletny, ma mniej lub bardziej widoczną wyrwę.
Druga reguła mówi o tym, że najpierw w rozwoju pojawiają się tak zwane umiejętności prymarne (bazowe), a dopiero na ich fundamencie mogą się pojawić te bardziej wyspecjalizowane, na wyższym poziomie. Dziecko ma szansę uśmiechnąć się do nas w 3. miesiącu swojego życia tylko wtedy, gdy wcześniej nauczy się patrzeć na naszą twarz i zaobserwuje przyjazny komunikat. Zdecyduje się na pierwsze kroczki tylko wtedy, gdy wcześniej przygotuje małe ciałko w siadzie, na czworakach czy chodząc z trzymaniem się bezpiecznej podpory.
Trzecia reguła, chyba najsilniej działająca na wyobraźnię, stwierdza, że żadna umiejętność nie pojawia się w próżni, nie jest samodzielnym tworem, ale wypadkową wielu innych. Inaczej mówiąc, żadna umiejętność nie rozwija się w oderwaniu od innych. Ta reguła determinuje harmonijność rozwoju, gdyż pokazuje zależności między różnymi jego obszarami. Jedna umiejętność wspomaga drugą i odwrotnie, brak jakiejś umiejętności hamuje rozwój innych. Jeśli maluch, na przykład, słabiej rozwija się w obszarze motorycznym, to inne funkcje też mogą być zagrożone, w tym rozwój mowy. Mowa to też ruch, i to bardzo precyzyjny.
Jak samodzielnie monitorować rozwój dziecka? Oto kilka praktycznych wskazówek:
Życzę wszystkim rodzicom powodzenia i łatwości w dbaniu o rozwój dziecka.
Izabela Spychał
W ofercie naszej Placówki, znajduje się również organizacja niezapomnianych urodzin i innych imprez dla Dzieci. Urodziny Dziecka to ważny moment w życiu każdego Malucha jak i rodzica. Sprawimy, aby impreza urodzinowa Twojej Pociechy była niezapomniana, wyjątkowa, dostarczyła mnóstwo wrażeń, a przede wszystkim aby spełniła marzenia solenizanta.